korte CV

Geprezen om zijn teksthelderheid, expressiviteit en klankcultuur (Komische Oper Berlin), zijn warme, veelzijdige en elegante bariton (CD Éternelle Dualité), glanzende klankkleur en vocale plasticiteit (Teatro Colon/Buenos Aires), geniet de in Amsterdam gevestigde bariton Florian Just van een gevarieerde internationale carrière op het opera- en concertpodium, maar ook in de oratorium- en kamermuziekwereld. Al op vroege leeftijd begon hij met zijn muzikale opleiding bij het Dresdner Kreuzchor en voltooide zijn studie aan de Conservatoria van Amsterdam en Metz bij Udo Reinemann.
Hij is regelmatig te horen als solist in o.a. Bachs Weihnachtsoratorium (Staatskapelle Dresden, Concertgebouw Kamerorkest), zijn Passies (Nederlandse Bachvereniging, Gelders Orkest, Northern Consort), Mahlers Liederen (De Philharmonie, Ebony Ensemble), Brahms‘ Requiem en Orffs Carmina Burana. Hij zong de hoofdrollen  in Monteverdi’s L’Orfeo (Holland Opera), Debussy‘s Pelléas et Mélisande (Opera Transparant), Subotniks Jacob’s Room (Bregenzer Festspiele), Xenakis’ Oresteia  en Aïs (Teatro Colon/Buenos Aires en Teatro Argentino/La Plata) en was te horen  als Enrico in Haydns L‘isola disabitata (Grachtenfestival), als Micha in Dvoraks Bruid te koop (Nederlandse Reisopera) en zong tijdens de Zaterdagmatinee van het Concertgebouw Amsterdam in Bergs Wozzeck en  Strauss’ Elektra. Hij werkte met dirigenten zoals Frieder Bernius, Jos van Veldhoven, Markus Stenz, Ed Spanjaard, Reinbert de Leeuw, Klaas Stok, Vaclav Lúks, Peter Dijkstra, Arturo Tamayo, Alejo Peres en Tito Ceccherini. Florian Just won zowel de Vriendenkrans als de persprijs van het Concertgebouw Amsterdam en de Schubertprijs op het concours „Schubert und die Musik der Moderne“ in Graz.
In 2016 verscheen in samenwerking met pianist Jan-Paul Grijpink zijn door de internationale pers geprezen debut-CD Monologe. In Oktober 2022 verscheen zijn alom geprezen 2de CD Éternelle Dualité met Franstalige liederen in begeleiding van piano, fluit en cello.